Pages

Sunday, June 7, 2009

Manakah Selat Dan Tuba


Korang boleh tengok sendiri kat mana tempat-tempat yang aku suka sangat pi lawat.


Macam mana nak ke SBN..?? Ini lah kenderaannya. Naik speedboat dari Jeti Pelancongan Kuah ke SBN. Jarak masa dalam 10-15 minit saja. Bergantung kepada cuaca. Kalau angin kuat, slow sikit. Kalau tidak, laju le... Hari tu aku guna GPS untuk test kelajuan.. dlam 60 km sejam. Tambang tak mahal... cuma RM 5.00 saja. Tapi yang aku bimbang ialah kekadang muatan bot ni 'overload' Tapi dia orang releks semacam saja. Masa dari 7.00 pagi hingga 5.00 petang saja. Kalau lewat, nasib badan la... kena tunggu esok pulak...


Ni kat jeti SBN... Kena bantu membantu la.... maklum la.. jeti kecil... tapi malam-malam mancing kat sini... best.. Jarak jeti ni daratan ialah lebih kurang 300 meter. Orang gayat susah la sikit nak berjalan. Tapi aku tengok orang-orang kat sini selamba rock je naik motor atas jeti ni. Tak pernah aku dengar orang jatuh dalam laut lagi. Itu lah 'survival' namanya.. macam mana agaknya anak-anak orang kat KL atau bandar besar lain kalau datang sini... mesti macam 'rusa masuk kampung' kut...
Kampung pulak aman damai. Kampung ni penempatan peserta FELCRA (?) kira-kira 20 tahun dulu. Kebun getah. Tapi orang kat sini dah tak menoreh dah... upah Mat Indon. Ramai dah kerja kerajaan dan berpindah kat luar. Yang tinggal pun tak ramai. Sebab tu yang indah dan permai tu... OK laa.... cukup dulu pasal ni... nanti aku cerita pasal laut dan pantai pula...


0 comments: