Pages

Tuesday, June 23, 2009

Bau atau tak berbau...Part 2

Bau..?? Bau apa ...?? Harum.. wangi.. tapi ada yang kata busuk.. Ikut suka korang leerr... tapi bagi aku bau wangi.. harum... Semalam tak berbau... malang tak berbau... hari ni ia berbau... bau harum dan wangi sangat-sangat.... itu lah bau raja buah.. DURIAN.. hhmmm korang tau nama saintifik dia..?? Tak tau..?? Namanya ialah Durionaceae.. Macam mana nak sebut..?? Sebut durian saja sudahlah.. buat apa susah-susah...


OK... sekarang ni musim durian.. bagi yang ada dusun tu, masa ni lah adik beradik balik menjengok.. faham-faham je lerr... masa nak tebas dusun dulu semua sibuk... ada meeting la... tak dapat cuti la.. anak tuition laa.. tapi dah masak durian tu... boleh pulak dia orang balik..Jangan maree.... Aku tak ada dusun.. dusun aku kat tepi jalan jer.. mana-mana boleh singgah. Tak perlu tebas rumput atau letak baja.. pegi ambil, letak atas kilo, then bayar..selesai..!

Sekarang ni durian dah murah.. kat Langkawi kalau durian kampung RM 4.00 atau RM 5.00 gitu.. Kalau durian Thai lagi murah.. RM 2.50 - RM 3.00 saja.. Tapi aku prefer durian kampung lerr.. Sedap dan lemak.. Masak semula jadi, bukan di peram macam durian Thai... the durian is distinctive for its large size, unique odour, and formidable thorn-covered husk. The fruit can grow as large as 30 centimetres (12 in) long and 15 centimetres (6 in) in diameter, and it typically weighs one to three kilograms (2 to 7 lb). Its shape ranges from oblong to round, the colour of its husk green to brown, and its flesh pale-yellow to red, depending on the species. The edible flesh emits a distinctive odour, strong and penetrating even when the husk is intact. Some people regard the durian as fragrant; others find the aroma overpowering and offensive. The smell evokes reactions from deep appreciation to intense disgust. (Wikipedia)

Macam-macam nama dan jenis durian ni.. ada kepala gajah.. ada kunyit.. ada macam-macam leerr.. Tak tau aku nak sebut satu persatu.. yang aku tau durian.. janji sedap! Kalau kat tempat aku ni, biasanye orang makan dengan pulut dan santan.. Addooooiii.. terus berbunyi perut aku..

0 comments: