Pages

Thursday, August 27, 2009

Siput Sedut..!

Salam... ketika aku dok buat posting ni, hujan turun dengan lebat... lebat sungguh.. mencurah-curah.. kesian dekat rakan-rakan yang baru kelmarin pindah balik rumah.. maybe hari ni depa datang balik ke sekolah aku... tidur dalam dewan lagi.... tapi tak tau ler... sebab air laut dah tak pasang besar.. mungkin aair hujan ni cepat beransur ke laut...
Hmm.. hari ni nak masak apa yer... oooo.... tadi aku beli siput sedut... siput belitong kata orang langkawi.. bahasa saintifiknya... entah.. aku pun tak tau... malas nak cari... hehehe... so.. masak lemak siput sedut..resepi aku..??? nah... ada kat sini:

Siput sedut (basuh bersih-bersih, potong buntutnyer...)
2 cawan santan cair
2 cawan santan pekat
1 helai daun kunyit
1 batang serai (diketuk)

Ditumbuk/kisar/mesin:
cili api @ cabai melaka (kalau nak pedas, bubuh banyak..!)
bawang merah dan bawang putih (2-3 ulas gitu)
sedikit halia
garam
perasa
kunyit hidup

Cara:
1. Masukkan semua bahan kecuali santan pekat dan didihkan pelan-pelan sampai mendidih.
2. Masukkan santan pekat dan biarkan mendidih sekali lagi. Kacau pelan-pelan jangan sampai pecah minyak.
3. Angkat dan hidangkan bersama nasi putih.

Try ler resepi aku... tapi yang aku malas sekali ialah masa nak ketuk buntut dia... mak aiii... boring... tapi masa makan.. BEST..!

1 comments:

Noraini said...

SIPUT..??
macam x der benda lain nk makan..??